Świetne wyniki portów lotniczych, nowe inwestycje i przeniesienie nadzoru właścicielskiego nad Polskimi Liniami Lotniczymi LOT do Ministerstwa Infrastruktury to niektóre z tematów poruszonych podczas otwarcia wystawy „Na skrzydłach historii. Rozwój polskiego i międzynarodowego lotnictwa cywilnego”, zorganizowanej w Sejmie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
W wydarzeniu udział wzięli minister infrastruktury Dariusz Klimczak, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Maciej Lasek, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Julian Rotter, przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT i Polskich Portów Lotniczych, a także Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Specjalnymi gośćmi byli uczniowie technikum lotniczego w Warszawie.
Otwierając wystawę minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że 2024 rok jest wyjątkowy dla polskiego lotnictwa, nie tylko z uwagi na lotnicze jubileusze, ale też przez stały rozwój ruchu lotniczego.
– Spodziewamy się, że do końca tego roku na polskich lotniskach zostanie obsłużona rekordowa liczba ponad 57 mln pasażerów, o niemal 5 mln więcej niż przed rokiem. Port w Krakowie obsłużył właśnie tegorocznego 10-milionowego pasażera, w tym tygodniu zaś na Okęciu wyląduje pasażer 20-milionowy. Na te wyniki pracują wszystkie polskie lotniska. Dynamiczny rozwój lotnictwa stawia przed nami nowe wyzwania, dlatego inwestycje, takie jak rozbudowa lotnisk regionalnych, czy budowa CPK będą kluczowe dla przyszłości transportu lotniczego w Polsce – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Minister Klimczak zapowiedział systemową reformę lotnictwa. Jej kluczowymi elementami będzie budowanie przyszłych kadr dla lotnictwa cywilnego poprzez edukację lotniczą, a także utworzenie nowoczesnej Agencji Lotnictwa Cywilnego.
Na potrzebę inwestycji w infrastrukturę transportową wskazywał wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. - Bez modernizacji lotniska Chopina i zwiększenia obsługiwanych w tym porcie potoków pasażerskich nie można myśleć o rozwoju CPK, ani o rozwijaniu Polskich Linii Lotniczych LOT, które także są niezbędne dla późniejszego funkcjonowania portu pod Baranowem – powiedział wiceminister Maciej Lasek.
Ekspozycja, którą można oglądać w Sejmie, jest hołdem dla wszystkich, którzy przyczynili się do rozwoju branży lotniczej i pokazuje, jak Polska stała się jednym z liderów lotnictwa cywilnego. W tym roku obchodzimy także 20-lecie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Dzięki temu podróże lotnicze stały się tańsze, wygodniejsze, a pasażerowie są chronieni wspólnymi prawami. Od tej pory liczba obsłużonych w Polsce pasażerów zwiększyła się siedmiokrotnie: z 8,8 mln w 2004 roku, do prognozowanych na koniec roku 57 mln.
– W ciągu ostatnich dwóch dekad Polska stała się pełnoprawnym uczestnikiem unijnego rynku transportu lotniczego, co otworzyło nowe możliwości dla naszych przewoźników i lotnisk. Dzięki wsparciu środków unijnych, rozwoju infrastruktury oraz jednolitemu prawu lotniczemu, możemy mówić o sukcesie całej branży – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Wystawa, prezentowana w Sejmie do końca tygodnia, prezentuje historię Lotniska Chopina w Warszawie, które stało się największym portem lotniczym w tej części Europy oraz Polskich Linii Lotniczych LOT, które od 95 lat są symbolem polskiego lotnictwa oraz przykładem znakomitego, kilkudziesięcioletniego rozwoju.
W 2024 roku przypada także 80-lecie powstania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), wyspecjalizowanej agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych, odpowiedzialnej za międzynarodowe regulacje lotnicze. Polska, biorąc udział w pracach ICAO, ma istotny wpływ na tworzenie standardów bezpieczeństwa lotniczego, a polscy przedstawiciele aktywnie uczestniczą w pracach komisji technicznych ICAO, w tym również w obszarze ochrony środowiska w lotnictwie i prawa lotniczego.
– Zbliżający się Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego, który obchodzimy 7 grudnia, jest doskonałą okazją, by docenić wkład Polski w rozwój lotnictwa na świecie. Polska odgrywała i wciąż odgrywa kluczową rolę w tworzeniu globalnych standardów bezpieczeństwa i ochrony pasażerów – zaznaczył prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Julian Rotter.
Wystawa przypomina również, że 95 lat temu na Zamku Królewskim w Warszawie podpisano Konwencję Warszawską. Dokument ten ujednolicił zasady międzynarodowego przewozu lotniczego oraz odpowiedzialności cywilnej przewoźnika. Na jej podstawie pasażerowie mogą domagać się respektowania swoich praw, m.in. w zakresie uszkodzonego bagażu. Konwencja Warszawska jest najstarszym, wciąż obowiązującym aktem międzynarodowego prawa lotniczego, a jej kopia, wykonana przez Archiwum Akt Nowych jest jednym z eksponatów prezentowanych na wystawie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.